کشف منظومه جدید

کشف منظومه‌ای با هفت سیاره زمین‌مانند

C5SjYFFUMAA8XqQ

سازمان هوا و فضای امریکا (ناسا) با برگزاری نشستی از کشف منظومه‌ای با هفت سیارۀ زمین‌مانند در فاصلۀ ۴۰ سال نوری از زمین خبر داد.

به گزارش مجله نجوم، نشست خبری ناسا در خصوص کشف جدیدی از سیارات فراخورشیدی در روز چهارشنبه چهارم اسفندماه ۱۳۹۵، ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران آغاز شد. در این نشست اعلام شد، هفت سیارۀ فراخورشیدی که به دور یک ستاره می‌گردند کشف شده‌اند که از این میان سه سیاره در محدودۀ کمربند حیات قرار دارند. این منظومۀ ستاره‌ای در فاصلۀ ۴۰ سال نوری از ما قرار دارد و این کشف را تلسکوپ اسپیتزر انجام داده است. به نظر می‌رسد، این شگفت‌انگیزترین کشف تلسکوپ اسپیتزر از ابتدای راه‌اندازی آن تاکنون باشد.

این منظومه که با نام تِرَپیست-۱ (TRAPPIST1) شناخته می‌شود دارای ستارۀ مادری بسیار کوچک‌تر و خنک‌تر از خورشید ماست و سیارات آن با فاصلۀ نزدیکی به دور آن در گردش هستند. نزدیک‌ترین سیاره، دورۀ یک و نیم روزه دارد و دورۀ دورترین سیاره هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما حدود ۲۰ روز تخمین زده می‌شود. دومین سیاره در محدودۀ حیات این ستاره فقط در ۹ روز به دور ستاره می‌چرخد. کشف سیارات با بررسی تغییرات نور ستارۀ مادر در هنگام گذر سیارات از مقابل آن انجام شده است. همچنین با توجه به میزان افت‌وخیزهای نور ستارۀ مادر در هنگام عبور سیارات، اندازۀ آن‌ها  نیز تخمین زده شده است. بر اساس شواهد موجود، اندازۀ ستارۀ مادر و فاصلۀ سیارات آن با سامانۀ مشتری و اقمار آن قابل‌ مقایسه است.

منبع :‌مجله نجوم